صادرات سنگ ساختمانی

صادرات سنگ ساختمانی

در مقالات قبلی در مورد سنگ ساختمانی و ابعاد و برخی انواع آن صحبت کردیم. حالا میخواهیم در این مقاله راجب صادرات سنگ ساختمانی صحبت کنیم.

وضعیت صادرات سنگ ساختمانی در جهان و ایران

ایران یکی از کشور هایی است که دارای ذخایر فراوان سنگ ساختمانی می باشد، به طوری که این کشور حدود ۳۷ درصد ذخایر سنگ ساختمانی جهان را در خود جای داده است.

از این میزان سالانه ۲۰ میلیون تن سنگ در ایران استخراج میشود؛ با وجود اینکه ایران دارای ذخایر غنی مرمر، مرمریت، تراورتن، سنگ گرانیت و کیریستال است فقط ۵ درصد از میزان سنگ استخراج شده ایران در سال به کشور های دیگر صادر می شود. در واقع ایران درصد ناچیزی از صادرات سنگ ساختمانی در دنیا را دارا می باشد.

ایران از لحاظ تولید سنگ خام در سال گذشته در جایگاه دوم جهان قرار گرفت و این موضوع که در زمینه صادرات سنگ ساختمانی سهم کمی را در جهان دارد در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد اما در ادامه علت این موضوع را توضیح خواهیم داد. 

چرا ایران در صادرات سنگ ساختمانی وضعیت نامطلوبی دارد ؟

با وجودی که ایران در زمینه سنگ ساختمانی دارای پتانسیل بالایی می باشد اما همانطور که گفته شد متاسفانه سهم ایران از صادرات سنگ ساختمانی در جهان بسیار کم و محدود می باشد دلیل این موضوع را میتوان موارد زیر دانست.

  • صنعت سنگ ساختمانی میتواند یکی از فرصت های کارافرینی در ایران به حساب آید اما متاسفانه حتی با تلاش های فراوان بخش خصوصی و دولتی این صنعت هنوز در میان مردم به صورت ناشناخته باقی مانده است.
  • دلیل دوم این موضوع را میتوان عدم وجود مدیریت علمی و عدم استفاده از تجهیزات مناسب و استخراج نامطلوب دانست که این موضوع باعث افزایش ضایعات و درنهایت افزایش قیمت تمام شده سنگ می شود این موضوع بر مبحث صادرات سنگ ساختمانی تأثیر گذار است و کار را برای رقابت با رقبا خارجی سخت می کند.
  • به دلیل داشتن هزینه بالای خرید ماشین آلات و تجهیزات و همچنین نبود بودجه کافی برای خرید تجهیزات جدید معمولا از تجهیزات فرسوده برای استخراج سنگ ساختمانی استفاده می شود که نتجه آن افزایش هدر رفت و  بالا رفتن قیمت سنگ میشود و همانطور که گفته شد این موضوع بر کاهش صادرات سنگ ساختمانی از ایران تأثیر گذار است.

علت صادرات سنگ ساختمانی از ایران

با وجود ایرادات گفته شده کشور های زیادی از سنگ های ایران استقبال میکنند؛ علت این موضوع را میتوان موارد زیر دانست :

  • وجود معادن مختلف سنگ و تنوع زیاد سنگ ساختمانی در ایران به طوری که این کشور از لحاظ تنوع سنگ ساختمانی دارای رتبه اول در جهان می باشد.
  • کیفیت و استاندارد های مورد نیاز کشور های اروپایی برای سنگ ساختمانی به راحتی قابل تولید در کارخانه های سنگ ایران می باشد.

صادرات سنگ ساختمانی به چه کشور هایی انجام می شود ؟

مبحث صادرات سنگ ساختمانی ایران شامل صادرات به کشور های مختلف از جمله ترکیه، چین، امارات، کشور های اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و همچنین کشور های دیگر مانند کانادا می باشد.

خلاصه مقاله صادرات سنگ ساختمانی

در این مقاله متوجه شدیم که منابع سنگ ساختمانی ایران بسیار وسیع و زیاد می باشد اما به دلایل گوناگون میزان سهم ایران در بازار صادرات سنگ ساختمانی بسیار محدود می باشد البته نیاز به ذکر است که هرچند که صادرات سنگ ساختمانی در ایران بسیار کم و محدود است، سنگ ساختمانی جز محصولاتی می باشد که حجم وسیعی از بخش صادرات کشور را تشکیل می دهد.

در مقاله بعدی میخواهیم در مورد مبحث صادرات سنگ ساختمانی به ترکیه صحبت کنیم؛ همچنین اگر هنوز مقاله ما در مورد سنگ ساختمانی را مطالعه نکردید میتوانید با کلیک بر روی کلمه ی سنگ ساختمانی چیست ؟ وارد آن مقاله شود.