سنگ ساختمانی مرمریت

دسته بندی :سنگ ساختمانی
سنگ ساختمانی مرمریت

در مقالات قبلی در مورد ابعاد سنگ ساختمانی صحبت کردیم و همچنین در مقاله سنگ ساختمانی در مورد انواع سنگ ساختمانی نیز توضیحاتی ارائه کردیم در این مقاله میخواهیم توضیحات بیشتری در مورد یکی از این انواع یعنی سنگ ساختمانی مرمریت ارائه دهیم.

سنگ مرمریت یا سنگ ماربل (به انگلیسی : Marble) در واقع بر خلاف نام فارسی که به آن داده شده ارتباط و شباهتی با سنگ مرمر ندارد و درواقع نام اصلی آن همان ماربل است؛ که ما در این مقاله آن را با همان نام فارسی یعنی مرمریت صدا میزنیم.

موارد تشکیل دهنده نحوه تشکیل سنگ مرمریت

این سنگ از خانواده سنگ های کربنات رسوبی است که ترکیبی از کانی کلسیت و دولومیت است؛ این ترکیبات در محیط رسوبی دریا تشکیل میشوند و بر اثر فشار و گرما سنگ تشکیل میشود.

علت ایجاد رگه و رنگ های مختلف در سنگ مرمریت

علت این موضوع را میتوان به موارد زیر نسبت داد:

  • دگرگونی دینامیکی که در آن فشار از جهات مختلف به سنگ وارد می شود و ترک ها و شکستگی های مختلفی در سنگ پدید می آورد؛ این موضوع باعث ایجاد فضای خالی در سنگ شده و به مرور زمان با مواد دیگر پر میشود که ممکن است مقاومت سنگ را افزایش یا کاهش دهند.
  • دگرگونی حرارتی که نتیجه آن تغییر شکل بلور ها است.
  • ترکیبات شیمیایی در واقع سنگ مرمریت میتواند علاوه بر کانی های یاد شده کانی های دیگری نیز در خود داشته باشد که این امر باعث تغییر رنگ سنگ می شود.

سنگ مرمریت به عنوان یک سنگ ساختمانی

سنگ های مرمریت دارای مقاومت متوسط تا خوبی است و بسته به نوع آن جذب آب و تخلخل کمی دارد و گزینه ای مناسب به عنوان سنگ ساختمانی، سنگ نمای ساختمان محسوب می شود و همچنین به دلیل زیبایی منحصر به فرد مناسب برای استفاده در فضای داخلی ساختمان نیز می باشد.

البته باید توجه داشت موارد بالا باتوجه به محل استفاده سنگ مرمریت به عنوان یک سنگ ساختمانی گفته شده و مقاومت سنگ مرمریت در برابر محلول های اسیدی کم است.

محبوب ترین سنگ ساختمانی مرمریت در بازار ایران

سنگ ساختمانی مرمریت کاپوچینو

سنگ ساختمانی مرمریت کاپوچینو یکی از سنگ های محبوب در بازار ایران می باشد که دارای تراکم  بسیار بالا، مقاومت در برابر سایش و فشار زیاد و تخلخل و نفوذ پذیری آب بسیار پایین می باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد این سنگ میتوانید به صفحه سنگ مرمریت کاپیوچینو مراجعه فرمایید.

سنگ ساختمانی مرمریت لاشتر

سنگ ساختمانی مرمریت لاشتر یکی دیگر از سنگ های محبوب در بازار ایران می باشد که دارای تم تیره بوده در معماری کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ دارای تراکم بالا بوده و همچنین مقاومت در برابر سایش و فشار زیاد و تخلخل و نفوذ پذیری آب بسیار پایینی دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد این سنگ میتوانید به صفحه سنگ مرمریت لاشتر مراجعه فرمایید.

سنگ ساختمانی مرمریت دهبید دنا

سنگ ساختمانی مرمریت دهبید دنا یکی دیگر از سنگ های محبوب در بازار ایران می باشد که رنگ کرم روشن همراه با خطوط رزگلد دارد. این سنگ دارای تراکم بالا، مقاومت در برابر سایش و فشار زیاد و تخلخل و نفوذ پذیری آب بسیار پایین است. برای مطالعه بیشتر در مورد این سنگ میتوانید به صفحه سنگ مرمریت دهبید دنا مراجعه فرمایید.

سنگ ساختمانی مرمریت مشکی ( نجف آباد )

سنگ ساختمانی مرمریت مشکی یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین سنگ های مرمریت ایران بوده که به دلیل شباهت زیاد به سنگ ایتالیایی negro در جهان دارای شهرت زیاد است و یکی از سنگ های محبوب در صادرات سنگ ساختمانی می باشد. این سنگ دارای تراکم بسیار مناسب، مقاومت در برابر فشار مناسب و جذب آب متوسط است. برای مطالعه بیشتر در مورد این سنگ میتوانید به صفحه سنگ مرمریت مشکی مراجعه فرمایید.

خلاصه مقاله سنگ ساختمانی مرمریت

در این مقاله با توضیح سنگ مرمریت، نحوه تشکیل، مزایا و معایب این سنگ و همچنین موارد استفاده آن به عنوان یک سنگ ساختمانی آشنا شدیم و در مورد چند نوع مشهور از سنگ های ساختمانی مرمریت توضیحاتی ارائه کردیم؛ در آینده به توضیحاتی مشابه در مورد دیگر انواع سنگ ساختمانی میپردازیم اما در مقاله بعد میخواهیم وارد یک مبحث جدید به نام صادرات سنگ ساختمانی شویم. همچنین اگر هنوز مقالات قبلی ما در مورد انوع سنگ ساختمانی و همچنین ابعاد سنگ ساختمانی را مطالعه نکردید میتوانید با کلیک بر روی عناوین یاد شده وارد صفحه آن مقالات شود.

همچنین شما میتوانید برای مطالعه در مورد تمام انواع سنگ ساختمانی مرمریت، خرید سنگ ساختمانی مرمریت، فروش سنگ ساختمانی مرمریت با کلیک بر روی سنگ ساختمانی مرمریت به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید و برای دریافت مشاوره و صادرات سنگ ساختمانی با سنگ ساختمانی کاریزما تماس حاصل فرمایید.